A vezető elektromos autóakkumulátor-gyártó CATL bemutatta új, áttörést jelentő akkumulátorát, amely akár 1,5 millió kilométert biztosít, 15 éves garanciával.
Habár az elektromos autós világ figyelme újabban a nátrium-alapú akkumulátorok felé fordul, azért az aktuálisan az “olcsó akkumulátor” címet viselő LFP kémia is köszöni szépen, nagyon jól megvan. Sőt, a technológia fejlődés itt sem állt meg, köszönhetően az akkugyártás egyik kolosszusának, a kínai CATL vállalatnak.
A CATL tavaly nyáron jelentette be a Shenxing Superfast Charging Battery néven futó újdonságát, ami tulajdonképpen egy továbbfejlesztett LFP cella.
A CATL azt állítja, hogy egy ilyen akkupakkot 10 perc alatt 400 kilométer hatótávval lehet megtölteni, míg a teljesen feltöltött akkupakkal pedig 700 km tehető meg.
Az akkumulátor grafitanóddal, új elektrolitformulával, valamint vékony és biztonságos szeparátorral rendelkezik. A CATL állítása szerint a Shenxing kevesebb hőt termel, és az új akkumulátor-kezelő rendszer (BMS) révén jobb teljesítményt nyújt. Az akkumulátort úgy tervezték, hogy akár -10°C-os hőmérsékleten is működjön, és 30 perc alatt elérje a 80 százalékos töltöttséget ilyen időjárási körülmények között.
Ezt a fejlesztést aztán fogta a CATL és a kínai Yutong vállalattal összeborulva sikerült még magasabb szintre emelni. A Yutong, Kína egyik legnagyobb buszgyártója, ezért ennek megfelelően első körben elektromos buszaikban fogják használni a technológiát, amiről azt állítja a páros, hogy az első 1000 töltési ciklusban gyakorlatilag nincs mérhető degradáció a cellákban.
A tervezett életciklusa egy ilyen akkupakknak 1,5 millió kilométer és jár mellé 15 év garancia is. A CATL és a Yutong először 2012-ben kötött tízéves partnerséget a haszonjárművek akkumulátorainak közös fejlesztésére, miközben új technológiákat és anyagokat kutattak. A közös munka sikeresnek bizonyulhatott, hiszen 2024 van, és még mindig közösen dolgoznak az akkumulátorok fejlesztésén. A legjobb pedig az egészben az, hogy a CATL és a Yutong közös fejlesztéseivel ellátott buszok nem csak Kínában fognak létezni, hanem Olaszországban, Franciaországban, Angliában vagy éppen Spanyolországban.
A bevezetőben is említett akkut Európában is gyártani fogja a CATL. A 2023 őszén tartott müncheni IAA autókiállításon a CATL főmérnöke, Gao Pengfei elárulta, hogy az akkugyártó gigász hamarosan megjelenő, szupergyorsan tölthető ShenXing akkumulátorát a németországi és debreceni üzemeikben is gyártani fogják.
FORRÁS: E-CARS.HU