Környezeti és gazdasági szempontból is jelentős az akkumulátorok szerepe Európában. Az autóipar hazánkban jelenleg 300 ezer családnak biztosít megélhetést. Egy friss elemzés szerint az akkumulátorgyártás számos más iparágra is pozitívan hat. Debrecen gazdasági szerepéről is beszélt Litkei Máté, a Klímapolitikai Intézet igazgatója a Debrecen Televízió Közügy című műsorában.
Litkei Máté elöljáróban elmondta, miért szükséges akkumulátorokat gyártani.
„Amikor a zöld átállásról, azaz környezetvédelmi szempontból kedvezőbb technológiák alkalmazásáról beszélünk, akkor a korábban használtak elektromos alapra helyezéséről van szó.”
Ez így van a közlekedésben is, ahol a belső égésű motorokat elektromossal tervezik felváltani. Ám érdemes ilyenkor gondolni az otthonok fűtésére is, hiszen ott meg a korábbi szilárd tüzelésű kályhákat, vagy gázkonvektorokat elektromos fűtési rendszerekre cserélik. Sőt jellemző egyre inkább az ipari berendezésekre is az átállás, emellett a megújuló energiaforrások által termelt villamosságot szintén el kellene tárolni.
– Az elektromos áram iránti igény ennek megfelelően egyre növekszik, de nehezen tárolható nagy mennyiségben – mutatott rá az igazgató. – Erre a legmegfelelőbb az akkumulátor-technológia.
A zöld átállás nem valósítható meg akkumulátorok nélkül, ezért nagyon fontos, hogy ezeket a technológiákat ki fogja majd szolgáltatni a jövőben.
Litkei Máté hozzátette: az akkumulátorgyártás 77 százalékát jelenleg Kína uralja, az Egyesült Államok és az Európai Unió lemaradt ebben a versenyben. Az energiaválság előtt nem volt igazán téma a villamos energia rendszerek korszerűsítése. Ma már az EU nagy figyelmet fordít erre, azonban a technológiai átállás nem megy egyik napról a másikra. Kína nem csak gyárakat épít, hanem bányákat is megvásárol évtizedek óta, hogy a gyártáshoz szükséges alapanyagai biztosítva legyenek – ebből is látszik, mennyire előbbre gondolkodtak.
Az autóipar az EU egyik vezető iparága. Éves szinten körülbelül 12 millió gépjármű készül a kontinensen, ami a világ össztermelésének 15 százaléka, a pozíciót ebben meg kellene őrizni.
Magyarországon a hazai GDP körülbelül öt százalékát adják a gyártósorokról legördülő járművek, ám, ha teljes beszállítói láncot és a kutatásfejlesztési tevékenységet vizsgáljuk, ez a szám megközelíti a huszonöt százalékot.
Litkei Máté hangsúlyozta: Magyarország gazdasága nyitott, ám ebből lehet előnyt is kovácsolni.
„A magyar kormány arra törekszik, hogy hazánkban találkozzon a nyugati technológia és a keleti innovatív iparágak. Érkezzen meg Debrecenbe a BMW, de érkezzen meg a világ legjelentősebb akkumulátorgyártó cége is, hiszen harminc elektromosautó-gyártónak fog majd szállítani. Így aztán aki Európában ilyen autókat fog gyártani, a CATL gyárából kikerülő akkumulátorokat használja majd”,
összegezte Litkei Máté, hozzátéve: itt sokkal többről van szó, mint egy gyár idehozataláról, hiszen a Debreceni Egyetem kutatási és oktatási együttműködést köt velük. Tehát,
ha megjelenik egy iparág Magyarországon, amelyben európai viszonylatban is kiemelkedőek tudunk lenni, arra rá tud épülni az oktatás és a kutatás is.
– Ez rendkívül innovatív iparág – hangsúlyozta Litkei Máté. – Például a napokban kapott nyilvánosságot, hogy a lítium-ionos akkumulátorokat nagy valószínűséggel nátrium-ionos akkumulátorokra lehet majd cserélni. A nátrium hozzáférhetősége ugyanis sokkal jobb a lítiuménál – és ennek a kutatásnak az élén is a Debrecenbe települő CATL áll.
Az igazgató arról is beszélt, rendkívül káros folyamatnak tartja, hogy olyan iparági, gazdasági kérdésekben, ahol a szakértők véleményének kellene a leghangosabbnak lennie, politikusok nyilvánulnak meg a saját céljaiknak megfelelően.
A szakértőkre érdemes odafigyelni, hangsúlyozta az igazgató a Greenpace példáját említve: a szervezet szakértői tavaly augusztusban kivonultak egy másik akkumulátorgyárhoz, hogy különböző káros anyagokat keressenek, de utána korrekt módon feltették a saját honlapjukra, hogy ilyet nem találtak.
Litkei Máté elmondta: nem szeretné lebecsülni az aggódó helyi polgárok hangját, hiszen minden olyan környezeti szempontot meg kell vizsgálni, ami felmerült a beruházással kapcsolatban. A munkát a kormányhivatal elvégezte és az derült ki, hogy a cég meg kíván felelni a környezetvédelmi szabályozásnak. Innentől kezdve pedig – mivel még nem egy működő üzemről van szó – azt állítani, hogy biztosan szennyező lesz, „a rosszindulat határát súrolja”.
Az elhasználódott akkumulátorokkal kapcsolatban Litkei Máté elmondta: a technológia, ha nem megfelelően kezelik, a legtöbb ipari, vegyipari tevékenységhez hasonlóan lehet szennyező. Az EU olyan irányelvet fogadott el, amely kötelezi a cégeket a gyártási felelősség kiterjesztésére. Tehát biztosítaniuk kell jelen esetben az elhasználódott akkumulátorok összegyűjtését és az újrahasznosításukat évről évre növekvő százalékban. A gyűjtőpontok és a szétbontások pedig azokban az országokban lesznek, ahol az eszközök útjuk végére érnek és csak az alkatrészeket szállítják át a gyárakba újrahasznosításra.
A vízhasználatról szólva az igazgató úgy fogalmazott: csak tisztított formában hagyhatja el az üzemet a gyárban használt víz.
Azt pedig, hogy a gyár elhasználja a vizet a város elől, szerinte légből kapott állítás, mert minden közműszolgáltatás esetében a legvédettebb a lakossági fogyasztó.
Tehát bármilyen kritikus helyzet esetén az ipari fogyasztókat fogják hamarabb lekapcsolni, ezzel minden beruházó tisztában van. A jelen esetben a cég a kormányhivatallal és a környezetvédelmi hatósággal egyetértésben úgy ítélte meg, hogy rendelkezésre áll a megfelelő vízmennyiség az ipari és a lakossági fogyasztás kielégítésére.
– Kelet-Magyarország történelmi küldetése, hogy az életszínvonala felzárkózzon a közép-magyarországihoz és a budapestihez – fogalmazott végezetül Litkei Máté. – A régió ehhez megkapta az esélyeket és hozzá azokat a pilléreket, amelyekre a fejlődés ráépülhet. Ez pedig nagy lehetőség Debrecen számára.
FORRÁS: DEHIR.HU