Debrecen – A Neue Klasse az a modellgeneráció, amely mentén újraértelmezzük a BMW márkát – fogalmazott Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke.
Már több mint ezer embert foglalkoztat a BMW Debrecenben, a gyár építése a téli hónapokban is gyors ütemben halad. Debrecenben a BMW Group egy teljes értékű autógyárat épít fel, présüzemmel, karosszériaépítő részleggel, fényezőműhellyel és összeszerelő csarnokkal, valamint az elektromos hajtáshoz szükséges akkumulátorcellák összeszerelését házon belül lehetővé tevő, egyedi akkumulátor-összeszerelő üzemmel. A Debrecen északnyugati térségében, több mint 400 hektárnyi területen elterülő üzem a vállalatcsoport első olyan egysége, amelyet már a tervezés első fázisától teljes egészében az iFACTORY koncepció mentén fejlesztettek, a hatékony, környezetbarát és digitalizált gyártás jegyében.
A BMW Group Gyár Debrecen a tervek szerint 2025-ben kezdi meg a termelést, több mint ezerötszáz munkavállalóval, egyben ekkor gördül le a gyártósorról a Debrecenben debütáló, tisztán elektromos meghajtású Neue Klasse első modellje is. Az első próbagyártásra már 2024 szeptemberében sor kerül. A gyárban 1500-an dolgoznak majd, az aktuálisan nyitott álláshelyek folyamatosan frissített listája és a jelentkezési felület a https://www.bmwgroup.jobs/hu/hu.html oldalon érhető el.
A BMW most bemutatta a BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautót, mely első ízben enged betekintést a Neue Klasse modellgeneráció SAV karosszériaváltozatába: a BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautó a Sports Activity Vehicle modellek szegmensében kelti életre a bajor prémiumgyártó jövőbe mutató Neue Klasse modellgenerációját jellemző esztétika, technológia, fenntarthatóság és filozófia páratlan egységét – áll a közleményükben.
Az új architektúra első emelt, tisztán elektromos meghajtású modellváltozatának sorozatgyártása 2025-ben veszi kezdetét Magyarországon, a BMW Group debreceni gyárában.
„A BMW Vision Neue Klasse tanulmányautó oldalán a BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautó a BMW jövőbeni modellpalettájának széles terjedelmébe enged betekintést. A Neue Klasse modellgenerációban az összes olyan modell megjelenik, amelyeket ügyfeleink ma és a jövőben igényelnek – a sportos limuzintól kezdve, megannyi modellváltozaton keresztül, egészen a modern SAV modellcsaládig” – fogalmazott Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke.
„Ezzel is tovább hangsúlyozzuk, hogy a Neue Klasse jóval több, mint egy autó vagy egy különleges koncepció: az a modellgeneráció, amely mentén újraértelmezzük a BMW márkát – és amely ugyanakkor minden eddiginél átfogóbb BMW lesz” – tette hozzá.
A 2023-as Müncheni Nemzetközi Autószalonon reflektorfénybe gurított BMW Vision Neue Klasse tanulmányautóval a BMW Group limuzin karosszériaváltozatban festette meg a márka egyértelmű jövőképét, a legújabb tanulmányautó pedig most azt is bemutatja, hogy a bajor prémiumgyártó miként képzeli el a BMW X modellcsalád jövőjét. A BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautót aktív életstílus, hatékony menetdinamika és magabiztos kiállás jellemzi, mialatt letisztult formanyelve fényesen tágas utasteret rejt. A BMW iDrive kijelző- és járművezérlő technológia következő generációjának speciális hang- és fényhatásai minden korábbinál átfogóbb, intuitív digitális felhasználói élményt garantálnak. A Neue Klasse modellgeneráció három fő jellemzője – elektromos, digitális és körforgásos – itt egy negyedik dimenzió szerint kel életre. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik nemzedéke, valamint a hajtáslánc- és futómű-technológia innovatív vezérlőrendszere – amelyet a mérnökök kifejezetten a Neue Klasse modellgenerációhoz fejlesztettek ki – a BMW márkát fémjelző vezetési élmény új szintjét váltja valóra. A jövőbe mutató modellgeneráció fenntartható koncepciója mindeközben felelős sorozatgyártást, felhasználást, szétszerelést és újrahasznosítást garantál.
Még dinamikusabb teljesítmény, még precízebb irányíthatóság és még nagyobb hatékonyság
A hajtáslánc- és futómű-technológia új típusú vezérlőrendszere a személyes preferenciák mentén megálmodott, abszolút vezetési élményt kelti életre. Műszaki alapja egy új szoftverstruktúra, amelyet a BMW Group házon belül fejlesztett ki annak érdekében, hogy a Neue Klasse modellgeneráció képviselői mindenkor könnyed, zavartalan vezetést garantáljanak. A fedélzeten dolgozó négy szuperagyból kettő a vezetés élményének új dimenziójával kecsegtet.
„A Neue Klasse modellgeneráció egyet jelent a még magasabb szintű BMW vezetéssel” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „A jövő BMW-je négy teljesen új szuperaggyal büszkélkedhet: ezek olyan nagyteljesítményű számítógépek, amelyek okosan együttműködnek azon, amelyet eddig külön-külön állítottak elő. Az első szuperagyat teljes egészében házon belül fejlesztettük ki. Ez magába foglalja a teljes hajtáslánc-technológia és a menetdinamika vezérlését, akár tízszer gyorsabb számítási kapacitással. A második szuperagy az automatizált járművezetés felé vezető következő nagy ugrást teszi majd lehetővé” – folytatta Frank Weber. „A jövőben négy kulcsfontosságú vezérlőegységet egyesítünk egyetlen nagyteljesítményű számítógépben. A végeredmény még dinamikusabb teljesítmény, még precízebb irányíthatóság, még nagyobb hatékonyság és még intenzívebb vezetési élmény” – tette hozzá.
Formanyelv: a BMW X modellek újragondolása határozott stílusjegyek mentén
A BMW X modellekre jellemző, két részre tagolt karosszéria-kialakítás a Neue Klasse modellgeneráció számára kifejlesztett formanyelv letisztultságával egyesül, amely a karosszérián és az utastérben is a márka jövőjét vetíti előre. A tisztán elektromos meghajtású jármű-architektúra megnövelt szabadmagassága minden korábbinál tágasabb utastér kialakítását teszi lehetővé, hosszú tengelytávolsággal, rövid túlnyúlásokkal és a BMW klasszikus karosszériaarányaival. A panoráma üvegtető és a nagyméretű ablakok természetes fényárba öltöztetik az utasteret, a szellős helykínálat pedig meleg árnyalatú textíliákkal párosul.
„A BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautó a Neue Klasse modellgeneráció X modelljeit vetíti előre. Sports Activity Vehicle modelljeink ugyanazon alapelvek mentén épülnek fel: elektromos, digitális és körforgásos” – fogalmazott Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője. „Az X modellek továbbra is határozott stílusjegyeket viselnek: magabiztosságot sugallva, letisztultan, a BMW által fémjelzett fénydizájn rendkívül jellegzetes, függőleges értelmezésével” – tette hozzá.
A tanulmányautó erőteljes jelenlétéhez a BMW X modellek új megjelenése is hozzájárul.
A függőlegesen elrendezett LED-technológiás fényforrások a BMW által fémjelzett fénydizájn merőben új értelmezését testesítik meg.
A formanyelv középpontjában a BMW hűtőrács áll, amelyet háromdimenziós műalkotásként, függőlegesen elrendezett és háttérvilágítással dolgozó kontúrokkal álmodtak meg a tervezők. A BMW hűtőrács és az első fényszórók együtt olyan fényjátékot keltenek életre, amely a vezető közeledésére aktiválódik és az utastérben is folytatódik.
A hátsó kialakítás egyszerre erőteljes és atletikus. A mélyen középre nyúló hátsó lámpák a BMW jól ismert „L” alakú fénydizájnjának vízszintes újraértelmezését ígérik. A hátsó lámpák háromdimenziós nyomtatással előállított elemei külön-külön, változó intenzitással vezérelhetők, amely páratlanul kifejező fénymélységet garantál.
A fényes „Coral Silver” karosszériafényezési árnyalat és a süllyesztett üvegfelületek a BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautó látványos könnyedségét adják. Az oldalsó ablaksáv hátsó kialakításában nem króm szegélyezés idézi a márka legendás Hofmeister kink stílusjegyét, hanem egy úgynevezett „tükröződő nyomtatás”, amelyet egy, a betekintési szögtől függően átlátszó vagy tükröződő felület kelt életre.
Személyes preferenciák mentén megálmodott felhasználói élmény
Az enyhén emelt üléspozíció magabiztos vezetési élménnyel kecsegtet. Az ember és autó közötti könnyed, intuitív interakció lehetőségét az újratervezett és multifunkciós gombokkal ellátott kormány, az érintés-érzékeny központi kijelző, a BMW Panorámakivetítő, valamint a fejlett hangvezérlést kínáló BMW Intelligent Personal Assistant technológia teremti meg. A BMW Panorámakivetítő a szélvédő teljes szélességében jeleníti meg a vezetéshez kapcsolódó legfontosabb információkat. A Neue Klasse modellgeneráció sorozatgyártásban kínált képviselőiben mindez továbbfejlesztett, háromdimenziós BMW Head-Up kijelzővel párosul.
A BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautóban a központi kijelző elegánsan simul bele a műszerfalba, így a vezető és első utasa is könnyedén férhet hozzá az információ-szolgáltató funkciók széles tárházához. A kijelzőn megjelenő színek nem csupán az utastér hangulatvilágításában köszönnek vissza, de a műszerfalat borító textíliák háttérvilágításában is.
A személyre szabott hangélmény, amely az új HYPERSONX WHEEL képében most először mutatkozik be a nagyközönség előtt, további lehetőségek előtt nyitja meg az utat. E digitális funkciónak köszönhetően az autó utasai bármikor átélhetik kedvenc hangzásvilágukat. A valós időben generált és a HYPERSONX WHEEL segítségével ujjmozdulatokkal állítható hangzás innovatív módon járul hozzá a magával ragadó és holisztikus felhasználói élményhez, amely a BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautó utasterét személyre szabott élménytérré varázsolja.
BMW eDrive hajtáslánc-technológia: érkezik a minden korábbinál hatékonyabb, hatodik nemzedék
A Neue Klasse modellgenerációval az autó hatékonysága is új szintre lép. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, hatodik generációja ebben kulcsfontosságú szerepet játszik. A továbbfejlesztett elektromos motorok mellett a technológiának az új, hengeres lítium-ion akkumulátorcellák is részei, amelyeknek térfogati energiasűrűségük több mint 20 százalékkal nagyobb a BMW ötödik generációs akkumulátortechnológiájának prizmatikus celláihoz képest. A 800 Volt feszültségű rendszerre történő átállással ráadásul a modellek járműtöltési sebessége akár 30 százalékkal is növekedhet, amely 10 perc alatt akár 300 kilométerre elegendő energia felvételét is lehetővé teszi. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik nemzedéke mindeközben akár 30 százalékkal nagyobb hatótávolságot is kínál. A BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautó az aerodinamika terén is új mércét állít fel, az aktuális portfólió megegyező méretű modelljeihez viszonyítva mintegy 20 százalékkal alacsonyabb légellenállási együtthatóval. A gumiabroncsok új kialakítása és a tisztán elektromos meghajtás sajátosságai szerint megtervezett, speciális fékrendszer az autó hatékonyságát akár további 25 százalékkal képes megnövelni.
Alacsonyabb károsanyag-kibocsátás
A mérnökök az utastérbe teljes egészében növényi eredetű, ásványi alapú és kőolajmentes „Verdana” anyagot fejlesztettek ki, amely a BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautóban az ajtókárpitok alsó felén és a középkonzolon köszön vissza. A fröccsöntött alkatrészek előállításához most először tengeri műanyagokat is felhasználtak.
A például leselejtezett halászhálókból kinyert másodlagos anyag alkalmazási aránya a kiválasztott elemek esetében már a 30 százalékot is eléri.
A gondos anyaghasználat és a részletesen megtervezett összeszerelési folyamatok az alkatrészek használati fázist követő könnyebb szétszerelését és a magasabb fokú újrahasznosítást egyaránt elősegítik. A küszöbtoldatok, valamint az első és hátsó koptatók újrahasznosított mono-anyagokból készülnek. E tekintetben az új tervezési koncepció a 2021-ben bemutatott BMW i Vision Circular tanulmányautó alapelveit követi, amely az optimális újrahasznosíthatóság érdekében nagymértékben mono-anyagokra támaszkodik.
A Neue Klasse modellgeneráció a sorozatgyártás történetében is új fejezetet nyit. A BMW Group Debrecenben épülő gyárát a legelső lépéstől kezdve a BMW iFACTORY gyártási stratégia jövőbe mutató alapelvei mentén tervezték meg.
FORRÁS:DEHIR.HU