Vannak biztató jelek is a német autóipari válságban. A Neue Classe a BMW történetének legnagyobb beruházása – írja cikkében a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Felejthető év az idei a német autógyártók számára. Több ezer munkahely szűnik meg országszerte a gyártóknál és beszállítóiknál, rövidített munkaidő, bércsökkentések jellemzik ezt az időszakot – írja cikkében a Frankfurter Allgemeine Zeitung. A munkavállalók helyzete és a német Volkswagen-gyárakat első ízben fenyegető bezárási hullám lehetősége az egész nemzetet megrázza. Úgy tűnik, hogy Németország félelmei a lecsúszástól egyre nagyobbak.
Közben a világ legnagyobb autópiacán, Kínában a versenytársak elhúznak a német konszernek mellett. Közben Európában stagnál az elektromos autók eladása, annak ellenére, hogy a gyártók milliárdokat fektettek az ágazatba. Az Egyesült Államokban, a világ harmadik legnagyobb autópiacán pedig Donald Trump Fehér Házba való visszatérése vámháborút ígér.
A Frankfurter Allgemeine Zeitung cikkének szerzője úgy látja, aki ebben biztató jeleket keresne, annak tekintetét Münchenre kell vetnie. Itt vezeti Oliver Zipse a Bayerische Motoren Werke-t, azaza a BMW-t, olyan nyugodt magabiztossággal az autóipari válság ellenére is, hogy az szinte már provokációnak számít.
Októberben a tőzsdén zuhanni kezdtek a részvények és erre reagálva a BMW-nek is spórolnia kell. Az ünnepi bónuszokat és prémiumokat csökkentik, írja a cikk, ahogy erről a munkáltató és a szakszervezet másfél hónapja megállapodott. Ugyanakkor Münchenben eddig szó sem volt olyan mértékű leépítésről, mint a Volkswagennél.
A lap szerint azonban itt jön a legfontosabb:
Miközben Wolfsburgban szinte csak a spórolásról és a csökkentésről szólnak a hírek, addig Münchenben új termékekről van szó, amelyek munkahelyeket teremtenek és növelni fogják a piaci részesedést.
A hírek szerint jövő ősszel, négy év fejlesztés után megérkeznek az első elektromos autók a BMW Neue Classe sorozatából. És itt sokkal többről van szó, mint egy közepes méretű személyautó új modellgenerációjáról.
A vállalat nem közöl számadatokat, ám a lap hivatkozása szerint iparági szakértők szerint az összeg közel 10 milliárd euróra rúghat. 7000 munkavállaló dolgozik a fejlesztésben. Ilyen óriási projekt a BMW történetében még nem volt. A gyártó ezekkel az autókkal szinte újra ki akarja találni magát. Leépítés Wolfsburgban, új kezdet Münchenben – összegzi a Frankfurter Allgemeine Zeitung cikke.
„Ez a BMW új technológiai korszakának kezdete“ – mondja Patrick Hummel, a UBS svájci nagybank autószakértője. „A Neue Classe radikális lépés a BMW-től, a hajtáslánctól kezdve a digitális technikáig és a dizájnig“ – mondja Daniel Schwarz, a Stifel befektetési bank autóipari elemzője. „Ez egy paradigmaváltás a BMW márkáról való gondolkodásban“ – véli Stephen Reitman, a Bernstein vagyonkezelő szakértője. A német autógyártók az utóbbi időszakban ritkán kaptak ilyen nagy előzetes elismerést.
A BMW maga sem szerénykedik. A fejlesztési mérnökök Münchenben „az évszázad projektjének“ nevezik a Neue Classe-t. A Neue Classe célja, hogy meghatározza az autózás jövőjét – mondta a cég vezetője, Zipse nemrégiben.
A müncheniekről sokáig azt tartották, hogy konzervatív álláspontot képviselnek az elektromos autókkal kapcsolatban. Úgy tűnt, hogy a Mercedes és a Volkswagen versenye egyre agresszívabban halad a jövő felé, akárcsak a Tesla és a kínai újoncok, mint például a BYD, a Li Auto és a Leapmotor. Most azonban a BMW „mindent belead“ – minden téren.
A BMW sokat vállal ezzel a modellváltással. Ha a Neue Classe nem lesz sikeres, akkor a cégnek óriási problémái lesznek. „Ez egy nagy ugrás a BMW számára“ – mondja Stefan Bratzel autószakértő, a Bergisch Gladbach-i Autóipari Menedzsment Központ igazgatója. Tehát valóban bátor projekt ez egy kétségbeesett időszakban – összegzi a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
A név már önmagában is magasra helyezi a lécet és az elvárásokat. A BMW-nél már volt Neue Classe – és az a sorozat igazi legenda lett a márka történetében. Több mint hat évtizede, amikor a gyártó szinte élet-halál harcot vívott, és majdnem át is vette őket a Mercedes.
De akkor Herbert Quandt, a Bad Homburg-i iparmágnás beszállt a BMW-be, és tőkét biztosított egy középkategóriás modellcsalád, a Neue Classe fejlesztésére. Az első autók 1962-ben jelentek meg a piacon, és óriási sikert arattak. A modellsorozat fordulópontot jelentett a BMW számára, és megalapozta a következő évtizedeket.
Több mint 60 évvel az eredeti Neue Classe megjelenése után a BMW-nek ismét nagy szüksége lenne egy hatalmas is sikeres dobásra – és ez nemcsak erre a vállalatra, hanem az egész német autóiparra is igaz.
Bár Németország továbbra is nagyhatalom az autóipar világában, de csak a belső égésű motorok terén. A jövő azonban az elektromos autózásé. Ahogy a cikk szerzője sorolja,
És a jövő már el is kezdődött: a globális vezető piacon, Kínában, az elektromos autók már az újonnan forgalomba helyezett járművek felét teszik ki. Olyan új szereplők, mint a Xiaomi és a Huawei, amelyek a technológiai iparból származnak, hatalmas erővel támadnak.
A Neue Classe esetében a BMW 30 százalékkal nagyobb hatótávot és 30 százalékkal rövidebb töltési időket ígér a márka eddigi elektromos autóihoz képest. A hajtáslánc költségei körülbelül felére csökkennek, ami kedvezőbb vételárat eredményezhet. Míg a versenytársak hatalmas kijelzőkkel büszkélkednek az utastérben, a Neue Classe hologramok formájában vetíti a kijelzőt és képeket a térbe. A vezető és az utasok a szélvédőn keresztül a valós külső világ és a virtuális animációk keverékébe merülhetnek. A BMW január elején, a Las Vegas-i CES tech expón szeretné először bemutatni új Panoramic Vision rendszerét.
A Neue Classe a BMW jövője szempontjából azért is kulcsfontosságú, mert sok olyan innováció, amelyek kifejezetten ezekhez a járművekhez készültek, hamarosan az összes többi BMW modellben is megtalálhatóak lesznek. Ilyenek például a holografikus kijelző, az új fedélzeti számítógépek és vezetéstámogató rendszerek. Az új elektromos autók az egész vállalat számára jelentős technológiai előrelépést hoznak.
A gyártás terén is radikális megoldásokra épít a cég. Míg a Volkswagen az üzemek bezárásával küzd, a BMW 2 milliárd eurós új üzemet épített a „Neue Classe számára. Az új gyár költséghatékonyabb gyártást tesz lehetővé, mint a meglévő üzemek, hiszen a BYD és a Tesla is új, high-tech üzemekben gyárt. Azonban a BMW új gyára nem Németországban, hanem Magyarországon, Debrecenben található.
Ahogy korábbi cikkében írta a Dehir: miután elkészültek a teljesen elektromos Neue Klasse X modell első tesztjárművei, a BMW Group Gyár Debrecen felkészül a sorozatgyártás jövő év végi megkezdésére.
A BMW központjában hamarosan már nem lesz belsőégésű motorral működő autó, így az új gyár kockázatos lépésnek is tűnhet, tekintettel az európai autópiacon meglévő hatalmas túltermelésre.
Az autóipari szakértő, Bratzel a Center of Automotive Management-től úgy véli, hogy az új kelet-európai gyártás a jövő tétje. A Neue Classe gyártása összesen öt üzemben zajlik majd a világ különböző pontjain – Magyarország mellett Kínában, Mexikóban, az Egyesült Államokban és (szimbolikus módon) Münchenben: a központi gyárban hamarosan véget ér a belsőégésű motorok kora és 2027-től már csak elektromos autók fognak gördülni az ottani gyártósorról is.
A Neue Classe-szal a BMW vezetője, Zipse arra törekszik, hogy Németországban az elektromobilitás élére álljon. Bár eddig is a BMW volt az élen, legalábbis a német versenytársakhoz képest, a lap cikke szerint „ironikus fordulat”, hogy éppen Zipse az, aki a korábban arra figyelmeztette a gépjárműipart, hogy ne írják le túl korán a belsőégésű motort, most éppen az elektromos autókkal viszi előre a céget. Míg a Mercedes és a Volkswagen értékesítési számai két számjegyű csökkenést mutatnak, addig a BMW elektromos autóinak eladása az első három negyedévben ötödével nőtt 2024-ben. A BMW-nél az elektromos autók aránya az összes eladásnál is jelentősen magasabb.
A szakértők szerint az, hogy a müncheni elektromos autók jobban tetszenek, mint mások, rendkívül egyszerű:
– mondja a UBS elemzője, Hummel. Épp ez a Mercedes problémája: a konzervatív vásárlókat zavarják az EQS és EQE típusok szappanszerűen kerek formái. A VW ID.3 is eltér optikailag a hagyományos Golf modelljétől. A BMW sikerreceptje ezzel szemben az, hogy az elektromos autók nem néznek ki másként, mint a benzines vagy dízel modellek. A Mercedes is egy egységesebb dizájnt ígért a jövőre nézve.
A BMW a Neue Classe megjelenését hivatalosan is példaként kívánja használni az összes többi új modelljéhez. Azt, hogy az új dizájn hogyan nézhet ki, a gyártó már tavaly bemutatta a müncheni IAA autószalonon. Ott a BMW egy éles vonalú, karcsú lépcsőhátsó limuzin dizájn tanulmányát prezentálta retro-futurisztikus stílusban: a múlt század 70-es éveinek egyértelmű optikai hatásaival, ugyanakkor szupermodern formavilággal.
FORRÁS: DEHIR.HU