A reális zöld átálláshoz szükség van akkumulátorgyárakra a szakember szerint

Az előttünk álló tíz év az akkumulátorok fejlődéséről szól majd – erről nyilatkozott az Indexnek az Autós Nagykoalíció elnöke.

Az akkumulátorgyárak körüli kérdések változatlanul foglalkoztatják a közvéleményt. Erre a témára fókuszál az Index cikke is.

Ahogy a lap emlékeztet rá, a kormány szerint

gazdasági szempontból indokoltak az akkumulátoripari beruházások, hiszen a hazai autóipar közvetlenül 120 ember megélhetését biztosítja, márpedig rájuk hatással lehet az, hogy az Európai Parlament idén megszavazta a belső égésű motoros autók 2035 utáni gyártásának és forgalomba helyezésének tilalmát.

„Akkor most jók vagy nem jók az akkumulátorgyárak? Károsak a környezetre, egészségre?” – teszi fel a kérdést a lap. Illetve tovább is fűzi: „ha gazdaságilag előnyt jelentenek, de akkor miért volt szinte minden olyan településen tiltakozás, ahol akkumulátor- vagy annak gyártásához köthető üzem (például katódgyár) létesítését jelentették be?” Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke szerint, aki egyben az Energia21 tagja is, „ez legfőképp a lakosság nem megfelelő informálásának tudható be”.

Knezsik István úgy látja, az akkumulátorgyáraknak nagyon komoly környezetvédelmi előírásoknak kell megfelelniük. Magyarország e tekintetben a német szabályozást ültette át saját jogkörnyezetébe. Ahogy a lap írja,

a szakember szerint kiemelten fontos, hogy a német gyakorlatban alkalmazott környezeti kibocsátási és környezetminőségi előírásoknál lazább előírásokat ne lehessen alkalmazni.

A határértékeket megsértőkkel szemben szigorú, erőteljes szankciókat szükséges alkalmazni az előírások betartatásának érdekében.

Az Index cikkében szó van arról is, hogy a vízszennyezés is gyakori kritika az akkumulátorgyárakkal szemben. Erről a szakember úgy nyilatkozott, hogy létezik olyan – ráadásul magyar fejlesztésű – technológia, aminek segítségével szennyvízből forgatnak vissza vizet ipari felhasználásra. S igaz ugyan, hogy ez „egyelőre nem olcsó technológia, de egy akkumulátor-, illetve autógyárat magában foglaló ipari park létesítésének költségeihez képest elhanyagolható”.

A szakember szerint

„a szigorú szabályok betartása és betartatása mellett egy akkumulátorgyár nem jár nagyobb kockázattal, mint bármely más üzem”.

Knezsik István úgy látja, reális zöldátállást figyelembe véve az is lényeges, hogy „a beszállítók minél közelebb legyenek az autógyárhoz, hiszen ezzel lényegesen lerövidíthető a szállítási lánc, ami amellett, hogy rendkívül költséges, a környezetre is káros hatással van.

A fenntarthatósági szempontokon túl az akkumulátorgyárak által elérhető nemzetgazdasági haszon sem elhanyagolható – olvasható a cikkben, ugyanis az „akkumulátorok nemcsak járművekhez készülnek, hanem többek között napelemparkok számára is hasznosak lehetnek, ugyanis az általuk megtermelt, de nem felhasznált energiát tárolni kell, és ahogy az autóban lévő akkumulátor is lehet egy ilyen tárolókapacitás”.

 

FORRÁS:DEHIR.HU