A vízről, a dolgozóikról, a fákról és a Lokiról is megkérdeztük a CATL-t

Húsz kérdést tettünk fel a CATL-nek. Mint kiderült, már ötszáz dolgozója van a vállalatnak Debrecenben.

gyre látványosabb a CATL akkumulátorüzemének építkezése a Debreceni Déli Gazdasági Övezetben, ahol a tervek szerint idén elindul a próbagyártás.

A vállalatot arról kérdezte a Médiacentrum Debrecen, hogy haladnak a gyár építésével, milyen módon próbálják csökkenteni a vízigényüket, hogy szeretnék elérni a karbonsemlegességet. Szóba került emellett hogy hány dolgozójuk van és milyen további terveik vannak a társadalmi felelősségvállalás terén.

Tavaly év végén azt közölték, a debreceni gyáruk épülete elkészült, s az üzem az épületgépészeti és villamossági szerelések zajlanak. Hogy áll most a kivitelezés, és milyen főbb munkafolyamatok állnak még önök előtt a következő hónapokban?

Tavaly befejeztük a cellagyárunk épületszerkezeti munkáit. Azóta az épületgépészeti és elektromos rendszerek kiépítésén, valamint a gyártóberendezések telepítésén dolgozunk. Ezeket a munkálatokat az év végéig befejezzük.

 Korábban azt nyilatkozták, hogy 2025-ben elkezdik a gyártást Debrecenben. Várhatóan mikor indul el a próbagyártás és mikorra várható a sorozatgyártás?

A próbagyártást akkor kezdjük meg, amikor minden gépészeti berendezés, valamint rendszer kiépült és a létesítmény teljesen elkészült. Ezt követően fokozatosan növeljük majd a gyártósorok számát és a gyártási kapacitást.

2024-ben az akkumulátorok iránti kereslet nem úgy alakult, ahogy mindenki várta. A CATL globális szinten milyen évet zárt?

A tavalyi év még nem lezárt üzleti év, így végleges számok még nem állnak rendelkezésünkre.

Az biztos, hogy hosszú távon az e-mobilitás jelenti a közlekedés jövőjét, és a kereslet ingadozása csak egy pillanatnyi képet mutat. Szilárdan hiszünk abban, hogy a gépjármű-közlekedés villamosítása megállíthatatlan és szükséges folyamat.

Az elektromos autók piacán tapasztalható bizonytalanságok miatt változtattak-e a terveiken? Megépül-e a debreceni gyár második és harmadik üteme is? Ha igen, ezeket mikorra ütemezik?

Bízunk az iparág hosszú távú növekedésében, amely továbbra is a sikerünk motorja marad. Az e-mobilitási megoldások, az elektromos járművekbe szerelhető akkumulátorok és az energiatároló rendszerek fejlesztése terén piacvezető szerepet töltünk be, az innováció pedig a legfontosabb hajtóerőnk. Ez nem meglepő, hiszen 6 kutatás-fejlesztési központunkban 20 ezer mérnök dolgozik nap mint nap azon, hogy a legjobb megoldásokat nyújtsuk ügyfeleinknek. Az SNE research szerint a CATL (cellakapacitásban mérve) 31,7 százalékkal növelte eladásait 2024-ben, globális piaci részesedése 37,9 százalékára nőtt. A CATL Debrecen beruházása a tervek szerint halad. A cellagyár a tervezett ütem szerint, idén kezdi meg a termelést.

Robin Zeng, a CATL alapítója és egyben elnöke nemrégiben a Reuters-nek úgy nyilatkozott, ha Donald Trump amerikai elnök megnyitja a kaput az elektromos járműiparba történő kínai befektetések előtt, a CATL fontolóra veszi egy amerikai üzem felépítését. Ha az esetleges védővámok miatt az USA-ban terjeszkedik a CATL, az lehet-e hatással a debreceni terveikre?

A CATL célja, hogy világszerte elérhetővé tegye fejlett akkumulátortechnológiáját, ezzel hozzájárulva a nemzetközi fenntarthatósági célkitűzések eléréséhez. Debreceni üzemünk elsősorban akkumulátorcellákat és -modulokat fog gyártani európai partnereink számára, akik ismert autógyártó vállalatok.Debreceni üzemünk jelenleg a legnagyobb Európában, és büszkék vagyunk arra, hogy Debrecenben, Magyarországon vagyunk. Hiszünk abban, hogy a beruházásunk hosszú távon sikertörténet lesz mind a város és a régió, mind vállalatunk számára. Magyarország nagy múltra tekint vissza az autóiparban, a szükséges nyersanyagok elérhetőek a közelben, illetve európai partnereinket is könnyen tudjuk Magyarországról kiszolgálni, így hosszú távon mindenképpen Debrecenben kívánunk maradni, és szeretnénk jó szomszédi viszonyt ápolni a város és a régió lakosságával.

Az első ütemben épülő gyáruknak milyen engedélyei vannak már meg, s milyen engedélyezés van még folyamatban?

Globális piacvezetőként és nemzetközi márkaként a CATL számára kiemelten fontos, hogy beruházásait az uniós és a magyar jogszabályoknak megfelelően valósítsa meg.

Más telephelyeinkhez – például a németországihoz – hasonlóan a debreceni építkezésünk is egy rendkívül összetett projekt, ezért több száz engedélyre van szükség a beruházás során. Ebben a folyamatban számos terület (például a mérnöki, környezetvédelmi és biztonsági) szakembereire támaszkodunk.

Beruházásunkhoz érvényes építési, egységes környezethasználati, iparbiztonsági és katasztrófavédelmi engedéllyel rendelkezünk.

A sorozatgyártás elindításáig hány munkatársat vennének fel, s hány munkatársuk van jelenleg?

A debreceni CATL-gyárban már számos pozíciót feltöltöttünk, a toborzás folyamatos. Jelenleg több mint 500 munkavállalót foglalkoztatunk, és célunk, hogy 2025 végére 2000 főre bővüljön a vállalat létszáma.

A CATL kiemelt célja, hogy Debrecenből, a debreceni régióból és Magyarországról toborozzon munkavállalókat.  Kínai szakemberek folyamatosan érkeznek Debrecenbe annak érdekében, hogy a speciális szaktudást és technológiát átadják a helyi munkavállalóknak. Ők fogják üzembe helyezni a gyártósorokat és az innovatív területen szerzett tapasztalataikkal segítik a helyi munkaerő képzését.

Munkatársaink száma jelenleg meghaladja az 500 főt, az expatok, azaz az ideiglenesen Magyarországon tartózkodó kollégáink aránya nem éri el a 30 százalékot.

Korábban azt is közölték, vállalatuk nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelmi monitoring rendszer kiépítésére. Ennek érdekében végeztek alapállapot-felméréseket? Ha igen, hány alkalommal és mikor?

A vállalat mindenkor az érvényes egységes környezethasználati (IPPC) engedélyének megfelelően működik. Az IPPC-engedély pontosan szabályozza a levegővel, talajjal, talajvízzel és zajjal kapcsolatos mérési kötelezettségeinket, amelyeket az előírásoknak megfelelően maradéktalanul betartunk. Az IPPC-engedély rendelkezései szabályozzák mind az alap-, mind az üzemi mérési kötelezettségeket, amelyeket eddig 2022-ben és 2023-ban végeztünk el.

A vízigényüket úgynevezett adiabatikus hűtőtornyok használatával is szeretnék csökkenteni. Mit jelent ez pontosan, s hogyan csökkenti a vízigényt?

Az optimalizálás érdekében újszerű megoldást dolgoztunk ki a debreceni üzem vízfogyasztásának csökkentésére. A megoldást olyan hűtőtornyok jelentik, amelyek nem csak a hűtésre, hanem a gyártási folyamat vízigényének kielégítésére is alkalmasak. Ez a fejlesztés lehetővé teszi az adiabatikus hűtést, amely egy olyan folyamat, mely során az elpárolgó víz hatékonyan hűti a levegőt. Az adiabatikus hűtőtornyok előnye, hogy lényegesen kevesebb vizet használnak fel, mint a nyílt ciklusú hűtőtornyok.

A helyi közösség elvárásaival összhangban a CATL Debrecen jelentős erőforrásokat fektetett a vízfogyasztás kiegyensúlyozására szolgáló optimális megoldás kidolgozására.

A végleges megoldást a közelgő engedélyezési eljárás során hagyják jóvá.

Ugyancsak a vízigény csökkentését szolgálná, hogy a CATL részben tisztított szennyvizet, szürkevizet használna a gyárban. Ezt a technológiát várhatóan akkora építik ki, amikor az üzemükben már elindult a termelés. Mennyi idő alatt tudják átállítani a gyárat erre a technológiára, ha az a rendelkezésre áll majd?

A hűtőtornyokban használható lesz a szürkevíz is. Megvizsgáltuk azokat a piacvezető hűtőtorony beszállítókat, amelyek műszaki megoldásai alkalmasak a szürkevíz biztonságos felhasználására. Ezek kereskedelmi forgalomban kapható megoldások, amelyek beszerzésére lehetőségünk van a gyártás megkezdése előtt. A gyártás indulásakor a tervezett kapacitásnak csak kis részét fogjuk kihasználni, ennek megfelelően a hűtőtornyok telepítése szakaszosan történik majd.

A környezethasználati engedélyük szerint a gyáruk napi vízigénye 3378 köbméter, a napi csúcsvízigénye pedig 6200 köbméter lesz. Mennyivel csökkenhet ez, ha már szürkevizet is használhatnak?

A hűtőtornyok megvalósítási módjáról belső felhasználásra készült tanulmányok és értékelések alapján születik majd döntés. E döntést követően a benyújtott engedélykérelem részletezi mind a jelenleg engedélyezett, mind a tervezett tevékenységek vízhasználati adatait.

A kormányhivatal azt is előírta a vállalatuknak, hogy a beruházási területen, szabad zöldfelületeken, elsősorban az ingatlanhatárok mentén a beruházó köteles ős- és tájhonos fafajokból álló fásításról gondoskodni. Hány fát terveznek elültetni a területükön, s ezt mikorra tervezik?

A zöldfelületek és a biodiverzitás iránti elkötelezettségünk részeként 385 ős- és tájhonos fa elültetését tervezzük telephelyünkön, főként az telekhatárok mentén. Ezen kívül több mint 5000 cserjét ültetünk majd faiskolai minőségű növényekkel, és gyepesítést is végzünk extenzív fenntartású, szárazságtűrő fűmagkeverékkel.

Mindez a 2024-es kezdeményezésünk folytatása lesz, amelynek során 200 fát ültettünk el Debrecen önkormányzatával közösen. Összhangban a CATL globális fenntarthatósági stratégiájával, miszerint 2035-re szén-dioxid-semlegességet kívánunk elérni a teljes akkumulátor-értékláncban, Debrecenben is törekszünk a fenntarthatóságra, így folyamatosan fejleszteni fogjuk létesítményeink zöldfelületeit.

Nemrégiben újabb tüntetés volt  Debrecenben az akkumulátorgyártás miatt. Mit üzennének a tüntetőknek, mivel próbálnák megnyugtatni őket?

A transzparencia és a nyilvánosság tájékoztatása a médián keresztül kulcsfontosságú a CATL számára, ezért vállalatunk kiemelt figyelmet fordít nemcsak a sajtótól érkező megkeresések megválaszolására, hanem arra is, hogy rendszeresen tájékoztassa a hazai és nemzetközi médiumokat a beruházás mérföldköveiről. A CATL politikai kérdéseket és témákat nem kommentál.

Más országokban tapasztaltak ilyen ellenállást, aggodalmat a beruházásaik miatt?

Amikor a CATL megalapította első európai bázisát Németországban, nem szembesültünk ellenállással. Mind Debrecenben, mind Arnstadtban a CATL ipari parkokat választott gyárai telephelyéül.

Németországban a beruházásunk és a tervezett munkahelyek számának bejelentése után a helyi közösség nagyon pozitívan reagált.

Ezzel szemben Magyarországon más volt a helyzet. Sokan aggódtak a beruházásunk miatt. Aktívan törekszünk arra, hogy ezen aggodalmakat el tudjuk oszlatni, és elkötelezettek vagyunk amellett, hogy felelős és jó szomszédjai legyünk a debrecenieknek.

Korábban azt is bejelentették, hogy minden gyárukat, így a debrecenit is karbonsemlegessé teszik. Felmerülhet kérdésnek, hogy nem lenne egyszerűbb egy új gyárat eleve úgy megépíteni, hogy szén-dioxid kibocsátása nélkül működjön, mint később átalakítani karbonsemlegessé. MI az oka, hogy Debrecenben nem így jártak el, illetve mikorra tűzték ki célul a karbonsemlegesség elérését Debrecenben?

Ha egy szén-dioxid-semleges üzemet építése a kezdetektől lehetséges lenne, a CATL lenne az első, aki így építené fel az üzemét. Már kilenc gyárunk karbonsemleges minősítést kapott és vállalatunk mindent megtesz a szén-dioxid-semleges termelés és logisztika elérése érdekében, az erre irányuló fejlesztéseknek nemzetközi szinten is úttörői vagyunk.  A széndioxid-semlegesség elérése egy folyamat, melynek során napelemes erőműveket építünk épületeink tetejére, gyáraink körül nagyléptékű zöldítési projektet indítunk, és partnereink által biztosított zöldenergiát használunk a gyártás során. A karbon-semlegesség nem érhető el azonnal, időt vesz igénybe, melyhez figyelembe kell venni ügyfeleink igényeit, a termelés és a logisztika optimalizálását is. A CATL a globális fenntarthatósági céljainak eléréséhez megbízható ESG-menedzsmentre támaszkodik. A vállalat 2023-ban bejelentette, hogy 2025-ig alaptevékenységében, 2035-ig pedig a teljes ellátási láncban el kívánja érni a széndioxid-semlegességet. Ennek mentén a hat kapcsolódó projektet alakított ki a vállalat: a „Zero-Carbon” tervezést, a „Zero-Carbon” gyárakat, a „Zero-Carbon” ellátást, a „Zero-Carbon” gyártást, a „Zero-Carbon” energiát és a körkörös ökoszisztémát, hogy átfogóan előmozdítsa a karbonsemlegességi célok elérését.

Hogyan érnék el a karbonsemlegességet?

Vállalatunk a működés kezdetétől a szén-dioxid-kibocsátás ellentételezésén és minimalizálásán dolgozik. Szén-dioxid-elszámolási jelentéseink, valamint ESG-jelentéseink nyilvános dokumentumok, és megtalálhatók a honlapunkon.

Miből nyernék a működéshez szükséges energiát?

A CATL hosszú távú szerződésekről tárgyal az ügyben és a fenntartható energiaforrásokra fókuszál.

Sokszor beszélnek arról, hogy fontos cégüknek a társadalmi felelősségvállalás. Ez eddigieken túl ezen a területen milyen elképzeléseik vannak még?

Már 2023-ban elkezdtük társadalmi aktivitásainkat Debrecenben és környékén, ezeket hosszú távon is szeretnénk folytatni. 2023-ban a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel együttműködve húsvétkor és karácsonykor tartósélelmiszer-csomagokkal és ajándékcsomagokkal segítettük az időseket és a rászorulókat. A Debrecen Megyei Jogú Városi Szociális Szolgálatának Pallagi utcai intézményében a CATL hozzájárult egy gyógyászati ​​célú sószoba létesítéséhez, valamint ajándékcsomagot adtunk át a Debreceni Szakképzési Centrum intézményeiben tanuló középiskolásoknak is.

Társadalmi felelősségvállalási kezdeményezéseinket 2024-ben is folytattuk. Kiemelten fontosnak tartjuk az idősek mellett a gyermekek támogatását, így a Debreceni Egyetem Klinikai Központ Gyermekgyógyászati Klinikájának két alkalommal nyújtott segítséget gyógyászati eszközök beszerzéséhez, valamint rászoruló családok számára gyermeknapot szerveztünk Debrecenben. Örülünk annak, hogy nagyobb összeggel járulhattunk hozzá egy debreceni, óvodáskorú kisfiú külföldi gyógykezeléséhez is, aki azóta a gyógyulás útjára lépett. Tavaly szponzorként voltunk jelen Debrecen legfontosabb kulturális eseményein, így a Debrecen Drive-on, a Campus Fesztiválon és a virágkarneválon is.

Mindezek mellett nagy figyelmet fordítottunk az oktatási intézményekre is, így stratégiai együttműködési megállapodást kötöttünk a Debreceni Egyetemmel, a Debreceni Szakképzési Centrummal, valamint a Miskolci Egyetemmel is.

Terveink szerint 2025-ben továbbra is ezekre a kulcsfontosságú területekre összpontosítunk, azaz jelen leszünk a város legfontosabb eseményein, támogatjuk a gyermekeket és az időseket és tovább erősítjük kapcsolatainkat az oktatási intézményekkel, ahol a jövő munkatársai tanulnak.

Időnként felmerül a városban, hogy a debreceni focicsapatnak elkelne egy bőkezű támogató. Van-e a CATL-nek globálisan álláspontja arról, hogy támogat-e sportklubokat, sportegyesületeket, s esetleg lehet-e ilyenre számítani Debrecenben?

Folyamatosan kutatjuk a helyi közösségek támogatásának lehetőségeit, beleértve a sportklubok és egyesületek szponzorálásának lehetőségét. Terveink szerint a hosszú távú szponzori tevékenységre a cellagyártási tevékenységünk beindítása után összpontosítunk.

FORRÁS: DEHIR.HU