Akkugyártás: a CATL őrzi előnyét, a BYD messze lemaradva követi

 

Továbbra is Kína számít az akkugyártás fellegvárának, Észak-Amerika későn kapcsolt, de gőzerővel dolgozik a térséget ellátni képes kapacitások kiépítésén. Ahogy Európa is.

A globális járműipari akkumulátorgyártás 41,8 százalékkal nőtt a tavalyi első tizenegy hónapban az előző év azonos időszakához képest, elérve a 624,4 gigawattórát a dél-koreai SNE Research adatai szerint. A Debrecenben gigagyárat építő piacvezető Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) ebből 233,4 gigawattórával vette ki a részét, ami az előző évi teljesítményénél 52,1 százalékkal jobb.

Piaci átlag feletti növekedésével a CATL tükörsimán megőrizte első helyét a gyártók körében, globális részesedése 37,4 százalékos, ezzel egyedülinek számít a 30 százalék fölötti kategóriában. A cég egy év alatt 1,7 százalékponttal növelte előnyét riválisaival szemben.

A CATL első helyét nem veszélyezteti ugyan a Szeged melletti járműipari beruházást tervező kínai BYD, de apránként valamennyit le-ledolgoz a hátrányából. A BYD a 2023. január–november közötti időszakban 60,4 százalékkal növelte akkumulátorkínálatát, elérve a 98,3 gigawattórát. Piaci részesedése eközben 13,9 százalékról 15,7 százalékra nőtt.

A harmadik helyét stabilan tartó dél-koreai LG Energy Solutions (LGES) 13,6 százalékos részesedése nem változott, a cég 41,8 százalékos termelésbővülése 84,8 gigawattóra akkumulátorkapacitást eredményezett.

A cég a Toyota villanyautó-gyártásának kiszolgálására 20 gigawattórás akkugyárat épít a Michigan államban lévő Holland városában, onnan szállítják a készre szerelt akkublokkokat a Toyota szintén 2025-re elkészülő, a Kentucky állambeli Georgetownban épülő üzeméhez. A LGES kapacitása évi mintegy 250 ezer villanyautóhoz lesz elegendő.

A dél-koreaiak a szintén michigani Lansingben is dolgoznak, ott a General Motorsszal közösen, 2,1 milliárd dolláros beruházásban építik meg a detroiti autógyártót Ultium akkupakkokat ellátó üzemet.

Az LG összesen nyolc észak-amerikai akkuüzemet épít és üzemeltet vegyesvállalati formában,

s partnerei között már öt topkategóriás autógyártót tudhat, a fentieken kívül a Hondát, a Stellantist és a Hyundait. A Toyota egyébként a napokban jelentette be, hogy 8 milliárd dollárért bővíti saját észak-karolinai bázisának akkugyártó kapacitásait, 2030-ra 30 gigawattórára, egyúttal háromezer új munkahelyet is teremtve.

Észak-Amerikában egyébként a Benchmark Mineral Intelligence összesítése szerint legalább 37 akkugyártóprojekt van folyamatban (vagy már termel is), együtt 1,3 terawattóra kapacitást képviselve.

Ez több mint tízmillió villanyautó legyártásához elegendő éves szinten. Ez azonban kutya füle ahhoz képest, ami Kínában van, ahol 291 kész vagy készülő akkumulátoripari beruházást szedtek össze, ezek összkapacitása pedig évi 6,1 terawattóra.

Visszatérve a globális ranglistához, a negyedik helyen a Tesla amerikai Gigafactoryjainak első számú beszállítóját, a Panasonicot találjuk 6,5 százalékkal, őt sorban a dél-koreai SK On követi 5, 0, a kínai CALB 4,7, a gödi gyáráról elhíresült Samsung SDI 4,5, a kínai Gotion 2,4, az Eve Energy 2,1, valamint a Farasis Energy 1,4 százalékkal. Utóbbi egyébként a Sunwodát pöckölte ki a top 10-ből.

FORRÁS: VG.HU