A Nemzetközi Energia Ügynökség jelentése szerint az elektromos autók eladása új rekordokat döntött meg, a lendület várhatóan 2023-ban is folytatódik.

A Nemzetközi Energia Ügynökség Global EV Outlook 2023 című jelentése április végén jelent meg.

Mint ebben olvasható, az elektromos autók piacán exponenciális növekedés tapasztalható, mivel 2022-ben az eladások meghaladták a 10 milliót. 2022-ben pedig már az összes eladott új autó 14 százaléka volt elektromos. Talán nem meglepő, de Kína élen jár ebben – nem véletlenül piacvezetők az akkumulátorgyártásban is.

Az ügynökség jelentése szerint idén is tovább nő az elektromos autók értékesítése. Az első negyedévben 2,3 millió elektromos gépjármű talált gazdára, ami 25 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában eladott autók száma.

A jelentés szerint az idei év végére 14 milliós értékesítésre számítanak, ami 35 százalékos növekedést jelent az év második felében felgyorsuló vásárlások miatt.

A piaci trendek és a főbb autópiacok politikai erőfeszítései az elektromos járművek értékesítés tovább fog nőni. Az előrejelzések szerint 2030-ra akár a 35 százalékot is elérhetik – a korábban jósolt 25 százalékkal szemben.

Az IEA Stated Policies Scenario (STEPS) szerint az elektromos autók iránti várható kereslet vissza fog hatni az energiapiacokra és a klímaváltozás elleni küzdelemre is.

Mindez azzal is jár, hogy még több akkumulátorgyárra lesz szükség, ami magával hozhatja azt, hogy az elektromos autók eladásából magasabb részesedés érhető majd el, mint amennyit a jelenlegi kormányzati politika és a nemzeti célok alapján várnak.

Mindez összecseng egyébként azzal is, amit a Klímapolitikai Intézet oldalán megjelent tanulmányban olvastunk arról, milyen lehetőséget és kihívást jelent az EU számára az akkumulátorgyártás.

Nem véletlen, hogy egyre több európai ország beszáll az akkumulátorgyárakért folytatott küzdelembe (a németek mellett többek között a spanyolok, a britek), hiszen az Európai Unió által 2023 márciusában javasolt Net Zero Industry Act célja, hogy az Európai Unió éves akkumulátorszükségletének közel 90 százalékát az uniós akkumulátorgyártók fedezzék – 2030-ra legalább 550 GWh gyártási kapacitással.

De nem csak a mi kontinensünkön látható ez így: hasonló céljai vannak Indiának is. Vagy éppen az Egyesült Államoknak, ahol 2022 augusztusa és 2023 márciusa között a nagy elektromos jármű- és akkumulátorgyártók bejelentették, hogy legalább 52 milliárd USD összegű beruházást forgatnak be az észak-amerikai elektromos járművek ellátási láncaiba – és ennek az 50 százaléka az akkumulátorgyártásra irányul.

FORRÁS: DEHIR.HU