A kínai CATL nevét bizonyára nem kell bemutatnunk senkinek, aki csöppet is érdeklődik az elektromos autózás iránt. A gigantikus akkugyártó folyamatosan állítja be a rekordokat a gyártás terén, valamint nyit az új technológiák felé. Ha szigorúan csak a tavalyi évet vesszük alapul, akkor olyan újdonságokról beszélhetünk, mint a nagy tűrőképességű Quilin akku, a szupergyorsan tölthető ShenXing cella, beszállás az elektromos repülőgépek fejlesztésébe, vagy éppen az akkucsere lehetőségének vizsgálata.
Tehát a nagyságról nincs vita és a legújabb CATL sajtóanyag szerint már a gyorsaságról sem. Hiszen a CATL legújabb gyárában (ami Kína dél-nyugati részében – Guizhou tartomány – épül) olyan fokú automatizáltság van, hogy gyakorlatilag 1 másodperc alatt kész egy cella és nagyjából 3 perc alatt elkészül egy autóhoz szükséges akkupakk.
A gyár két ütemben éri majd el a teljes, 60 GWh-s kapacitását, és első körben évi 30 GWh legyártásához szükséges gyártói kapacitás épül meg. Ennek az első ütemnek a költsége is ismert már: 957 millió dollár. A fent említett bámulatos gyorsasághoz a 95 százalékos automatizáltság is hozzájárul, valamint a legújabb technológiák alkalmazása. A második ütem is hamarosan megindul és annak elkészültkor a teljes üzem végül 235 hektáron fog elterülni, hozva az évi 60 GWh kapacitást.
Ha már CATL, meg kell említsem a magyarországi tevékenységüket is, hiszen hazánkban (Debrecen) épül meg egy igen jelentős CATL gyár, ahol a szeptemberi hírek szerint többek között a ShenXing cellák is készülnek majd. Az akkumulátor grafitanóddal, új elektrolitformulával, valamint vékony és biztonságos szeparátorral rendelkezik. A CATL állítása szerint a Shenxing kevesebb hőt termel, és az új akkumulátor-kezelő rendszer (BMS) révén jobb teljesítményt nyújt. Az akkumulátort úgy tervezték, hogy akár -10°C-os hőmérsékleten is működjön, és 30 perc alatt elérje a 80 százalékos töltöttséget ilyen időjárási körülmények között. Illetve érdemes tudni, hogy a hazai gyártás tekintetében a CATL karbon-semleges gyártás tervez bevezetni.
Október 26-án a Magyar Akkumulátor Szövetség szervezésében került sor a III. Magyar Akkumulátor Nap elnevezésű eseményre. Itt beszélt Jason Chen, a CATL európai operációért felelős vezérigazgatója is, aki kiemelte, hogy a CATL debreceni akkumulátorüzemét az elérhető legkorszerűbb gyártási technológiákkal szerelik majd fel, összhangban a szén-dioxid-semlegességi törekvésekkel.