Miért olyan jó hír, hogy a világon minden ötödik eladott autó elektromos?

 

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) bejelentette, hogy az elektromos járművek iránti megnövekedett kereslet visszaszorította az olaj iránti keresletet, és kedvező változásokat hozott a környezetünkbe.

Az IEA most kiadott, új elemzése szerint

az elektromos járművek, a nap-, szél- és atomenergia nélkül a szennyező kibocsátás globális növekedése az elmúlt öt évben háromszor nagyobb lett volna.

Ezek a biztató adatok az IEA CO2-kibocsátásról szóló dokumentumából és szintén az IEA Clean Energy Market Monitor című kiadványából származnak. Nyomon követik a tiszta energia elterjedését, és nagy vonalakban felvázolják a globális energiapiacokra gyakorolt hatásukat.

Tavaly a megújulók megfékezték a kibocsátás növekedését

Az a rossz hír, hogy az energiakibocsátás 2023-ban emelkedett. Jó hír viszont, hogy a tiszta energiatechnológiák folyamatos terjedése azt eredményezte, hogy a globális energiával kapcsolatos szennyező kibocsátások kevésbé növekedtek, mint 2022-ben – még akkor is, ha a teljes energiaigény növekedése felgyorsult. Hogyan van ez?

A kibocsátás 410 millió tonnával, 1,1%-kal nőtt 2023-ban – az előző évi 490 millió tonnás növekedéshez képest –, ezzel rekordszintre, 37,4 milliárd tonnára emelkedett.

Az Egyesült Államokban, Kínában és számos más gazdaságban tavaly a szélsőséges aszályok miatti rendkívüli vízenergia-hiány kényszerítette ki a kibocsátás több mint 40%-át, mivel az országok nagyrészt a fosszilis tüzelőanyagokhoz fordultak, hogy betömjék a hiányt. Ha nem lett volna az aszályos idő okozta szokatlanul alacsony vízenergia-teljesítmény, a villamosenergia-termelésből származó globális kibocsátás 2023-ban csökkent volna, így az energiával kapcsolatos kibocsátások általános növekedése jelentősen kisebb lett volna.

A fejlett gazdaságok kibocsátásai rekordszintű csökkenést tapasztaltak 2023-ban, még akkor is, ha GDP-jük nőtt:

kibocsátásuk 50 éves mélypontra esett, miközben a szén iránti kereslet az 1900-as évek eleje óta nem látott szintre esett vissza.

Az IEA jelentése szerint a megújuló energiaforrások erőteljes elterjedése, a szénről gázra váltás, az energiahatékonyság javítása és a kedvezőbb ipari termelés kombinációja eredményezte a fejlett gazdaságok kibocsátásának csökkenését.

A tavalyi év volt az első, amikor a fejlett gazdaságokban a villamosenergia-termelés legalább fele olyan alacsony kibocsátású forrásokból származott, mint a megújuló és az atomenergia.

A tiszta energia hatása az elmúlt 5 évben

Az utakon közlekedő elektromos járművek növekvő száma – 2023-ban világszerte minden ötödik új autó elektromos volt –, szintén jelentős szerepet játszott abban, hogy az olajkereslet ne emelkedjen a világjárvány előtti szint fölé.

Az elektromos járművek árát nagymértékben meghatározó akkumulátorok ára is folyamatosan csökken. Az LFP akkumulátorainak ára 2024 végére várhatóan 56%-ra csökken. Ezek az adatok azt valószínűsítik, hogy az elektromos járművek száma, kínálata a jövőben várhatóan tovább fog növekedni.

Az elektromos járművek, napenergia, szélenergia és atomenergia nélkül a globális kibocsátásnövekedés megháromszorozódott volna az elmúlt öt évben.

Fatih Birol, az IEA főigazgatója szerint „a tiszta energiára való átállás számos stresszteszten esett át az elmúlt öt évben. A világjárványok, az energiaválságok és a geopolitikai instabilitás mind hozzájárultak ahhoz, hogy tisztább és biztonságosabb energiaforrásokra van szükség”. A főigazgató kifejezve reményét, hogy a tiszta energia mennyisége a jövőben is növekedni fog.

FORRÁS:HAON.HU