Nagy Márton: az elektromos autók vásárlásának ösztönzésére van szükség

Európai szintű elektromosautó-vásárlást ösztönző támogatást kell indítani, mert a zöld átálláshoz ez nélkülözhetetlen – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter pénteken a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) 24. pénzügyi csúcstalálkozóján Budapesten.

Az Emberi játszmák címmel megrendezett, a geopolitika, a globális gazdasági kihívások és a mesterséges intelligencia témakörökről szóló tanácskozáson a tárcavezető beavatkozást sürgetett egy európai szintű, közös elektromosautó-vásárlást támogató program indításáról.

Az általános ösztönzőprogramok ideje lejárt, helyette specifikus programok kellenek 

– hangsúlyozta, hozzátéve: mivel 2035 után elektromos vagy hidrogénhajtású autót lehet majd eladni, az átállást támogatni kell. 

Nagy Márton kiemelte, hogy

az elektromos autók elterjedése gyorsul: számuk megközelítette a 14 milliót 2023-ban, ennek 58 százalékát Kínában értékesítették. 

Kínában csaknem 30 százaléka az eladott új autóknak elektromos volt 2022-ben, míg Európában 21 százalék, az Egyesült Államokban pedig alig 8 százalék. 

Az állami támogatás szerepe jelentős az elektromos autók vásárlásához kapcsolódva, eléri világszinten a 30-40 milliárd dollárt, ebben Kína az első, Európa a második. Idén globálisan az állami támogatások elérhetik akár a százmilliárd dollárt – sorolta. 

Az elmúlt években az Egyesült Államok feldolgozóipari beruházásai drasztikusan felgyorsultak, az amerikai program ösztönzi az elektromos autó- és akkumulátoripari beruházásokat, és ez akár az európai gyártókapacitások tömeges Amerikába vándorlásával is járhat. 

Elmondta, hogy 

két vezető autógyártó hétmilliárd euró értékben hozna létre három gigagyárat az EU-ban a kínai elektromosautó-gyártási hegemónia megtöréséhez. 

A beruházáshoz 4,4 milliárd euró piaci hitelt és 1,4 milliárd euró állami támogatást gyűjtöttek, a gyárak Németországban, Olaszországban és Franciaországban lesznek, és hatezer embert foglalkoztatnak majd. 

Németország elektromosautó-értékesítése nyolc évig töretlenül nőtt, idén azonban 14 százalékos visszaesést várnak az állami támogatás megszűnése miatt. 

Európában az elektromos autók elterjedését több tényező hátráltatja a magas vételár mellett, ezek közé sorolta a gyors értékvesztést, a drága biztosítást és a magas javítási költségeket.

 A német autóipar elektromos átállását egyszerre veszélyezteti a globális verseny, a bürokrácia, a magas energiaárak és a pénzügyi nehézségek – mondta, hozzátéve: a német autóipar egyre kevesebb embert foglalkoztat, miközben az Egyesült Államok növeli az autóipari munkahelyek számát. 

Hangsúlyozta: Magyarország exportteljesítményében az akkumulátor- és autóipar kiemelkedő, GDP-arányosan a magyar járműexport az EU-ban a negyedik legnagyobb, az akkumulátorexport GDP-arányos értéke pedig a legnagyobb volt az unióban. 

Az ország lehet az egyik legnagyobb akkumulátorgyártó a világon.

 A bejelentett új beruházások több mint 80 százaléka az elektromos autó ökoszisztémához kapcsolódik – mutatott rá. Ugyanakkor ha a német elektromos autógyártás versenyképessége tovább romlik, az a hazai jármű- és akkumulátorgyártást is súlyosan veszélyezteti. Már a tavalyi utolsó negyedévben lassult a magyar közúti járműgyártás és akkumulátorgyártás exportértékesítése a német elektromos autóipar visszaesése miatt. 

Megismételte, hogy 

európai szintű elektromosautó-vásárlást ösztönző programot kell indítani, 

amely versenyelőnyt adna az európai gyártású elektromos autóknak. A magyar elnökség idején biztosan kezdeményezni fogják a programot – tájékoztatott. 

 

FORRÁS:HAON.HU