A polgármester szerint azok a mikepércsiek tiltakoznak a legjobban a debreceni Déli Gazdasági Övezet beruházásai ellen, akik az ipari park kijelölése után költöztek annak a közelébe.
A fenntartható gazdaságfejlesztés, az iparbiztonság és a környezetvédelem körére koncentráló sajtótájékoztatót tartottak kedden Debrecen város vezetői, részben a tájékoztatás céljával, részben meg azért, mert ahogy Papp László polgármester fogalmazott, „az a politikai hisztériakeltés, ami az elmúlt két évben a debreceni iparfejlesztés, különösen az akkumulátorgyártás kapcsán az elmúlt két évben tapasztalható volt, úgy tűnik, hogy újra elindul majd.”
Papp László kiemelte,
Hozzátette, Debrecen – bár az ország gazdaságilag legsikeresebb városa – az akkumulátorgyárak miatt újra és újra politikai támadások középpontjában áll. 2025-ben elindul a BMW tisztán elektromos autójának a sorozatgyártása, amely jelentős részben az akkumulátoriparra és annak jövőbeni fejlődésére épül.
– jelentette ki.
Beszélt arról, hogy Debrecenben a gazdaság minden szektora növekedési pályán van, de ezzel együtt is a 21. század meghatározó szektorai, az elektromobilitás és az energiatárolás lesz a város fejlődésének hajtóereje, fenntartható módon erősítve a gazdaságot, ezzel munkahelyeket teremtve a debreceni és környékbeli családok számára.
„Debrecenben az ipari fejlesztéseknek a környezetvédelmi követelmények és az iparbiztonsági előírások teljes körű betartása mellett kell megvalósulniuk és működniük. A város vezetése a hatóságokkal együttműködve ezt tartja prioritásnak” – fogalmazott a polgármester.
Az elmúlt 2 évben jelentős környezetvédelmi, emissziós, vízbázisvédelmi és biztonsági eredményeket értünk el, amelyről a szélsőséges, nyomásgyakorlásra létrehozott és külföldről finanszírozott civil szervezetek rendre nem hajlandóak tudomást venni. Ugyanazt állítják, mint 2 évvel ezelőtt, holott a körülmények gyökeresen megváltoztak.
NMP emisszió: a CATL és EVE Power akkumulátorüzemek NMP kibocsátása az eredeti kérelemben szereplő tizedére csökkent (kevesebb, mint milligramm/köbméter). A korábbi engedélyben 20 milligramm/köbméterben volt maximalizálva.
Az ECO PRO környezetvédelmi engedélyének módosítása során a légszennyező anyagok közül többek közt a kén-dioxid esetében a jogszabály által megengedhető 35 milligramm/köbnanométerrel szemben a debreceni gyár esetében 0 lesz a megengedett kibocsátási érték, a hőtermeléssel összefüggő szilárd anyagoknál 5 helyett 0 milligramm/köbnanométer. A por megengedett értéke 5 helyett 0,2-1 milligramm/köbnanométer, a szerves anyagoké 20 helyett 0,4 milligramm/köbnanométer.
Szürkevíz használata és csökkentett vízigény: A szürkevíz tisztított szennyvíz és higítóvíz technológiai igények szerinti összetételű, kevert elegye. A debreceni szennyvíztisztító telepről a tisztított szennyvíz jelenleg teljes mértékben a Tócó-patakba van kivezetve. A szürkevíz technológia alkalmazásával a debreceni szennyvíztisztító telepről kikerülő tisztított szennyvíz egy része az akkumulátoripai nagyberuházások üzemeiben szürkevízként újra felhasználásra, hasznosításra kerül – ezzel elősegítve a fenntartható vízgazdálkodást. Ennek eredményeként ivóvizet mindössze a teljes felhasználás 5 százalékhoz kell biztosítani.
Barcsa Lajos alpolgármester elmondta,
A CATL olyan új hűtési technológiai megoldást alkalmaz debreceni gyára számára, amelynek bevezetésével jelentős mértékben csökkenthető lesz a gyár technológiai vízigénye. A csökkentett technológiai vízigény pedig alapvetően tisztított szennyvízzel lesz biztosítva. Az új technológia részleteit a cégvezetés a közeljövőben mutatja be.
A CATL a soron következő engedély módosításában fogja szerepeltetni a tisztított szennyvíz használatát, az EVE Power pedig már így nyújtotta be az engedélykérelmet is.
A Déli Gazdasági Övezetbe, valamint az Északnyugati Gazdasági Övezetbe települő akkumulátoripari szereplők üzemeiben a gyártás során keletkező technológiai szennyvizek először az üzemek telephelyein belüli előtisztító művekbe kerülnek, ahonnan előtisztítást és szigorú minőségellenőrzést követően bocsáthatóak ki a dedikált ipari szennyvíz-elvezető hálózatra, mely a városi kommunális rendszertől elkülönítetten vezeti el a technológiai szennyvizeket a debreceni szennyvíztisztító telepre.
Létesítményi tűzoltóságok: a BMW mellett a CATL és az EVE Power is saját létesítményi tűzoltóságot köteles működtetni.
Az energiaügyi miniszter rendelete: az Energiaügyi Minisztérium 2024. októberi rendelete alapján az ipari létesítmények levegőbe történő kibocsátására hazánkban az Európai Unión belüli legszigorúbb szabályok vonatkoznak. A számottevően szigorúbb rendelkezéseket az új beruházások esetében – azaz amelyek környezetvédelmi engedélyezési eljárása még nem indult el – a jogszabály hatályba lépésétől kell alkalmazni, a folyamatban lévő engedélyezéseknél pedig 2027. január 1-jétől. A már működő gyárak esetében az új, eddiginél jóval szigorúbb kibocsátási határértékeket 2028. január 1-jétől kell alkalmazni.
Alapállapot mérések: A környezetvédelmi hatóság minden vegyi üzemet alapállapot mérés elvégzésére kötelez. A Semcorp 2021 áprilisában, az EcoPro 2022 augusztusában a CATL 2023 januárjában végezte el első alkalommal. Az alapállapot méréseket évente kötelesek megismételni az üzemek indulásáig. A vizsgálat kiterjed a földtani közeg és felszín alatti közeg vizsgálatára az adott beruházási területen.
A levegő alapállapotát az elmúlt 2 évben, több mérési ponton, Mikepércsen is, Debrecenben a Mikepércsi úton és a Mészáros Gergely kertben is (ez mind a Déli Ipari Parki terület szempontjából releváns) rögzítették. A CATL most fogja elvégezni harmadik alkalommal az alapállapot mérést. Az EcoPro szintén most mér alapállapotot a levegőben, mielőtt elindulnának. Elmondható, hogy a jogszabály által előírt alapállapotmérések megtörténtek.
Környezeti Ellenőrző Rendszer: Magyarországon egyedülálló módon a Debreceni Egyetem tudásbázisára építve létrehoztuk az üzemektől független Környezeti Ellenőrző Rendszert (KER). A KER 16 komplex mérőállomással egy egységes, területileg az egész városra kiterjedő, összefüggő rendszert alkot, amely a nap 24 órájában, az év minden napján figyeli a levegő, a talaj, a víz, a zaj és a biodiverzitás állapotát. 2025 első negyedévében megkezdik tesztüzemüket a mérőállomások. Az alapállapot rögzítéséhez szükséges mérések egy részével már rendelkeznek a munkacsoportok – az egyetemen folyó tevékenységüknek köszönhetően, illetve 2024. évben megkezdődött a mérőállomásoktól elkülönülő alapállapot akkreditált mérésekkel történő felmérése.
Zöld Kódex elfogadása: Elkészült az ország legkomplexebb környezetvédelmi programja, a város Zöld Kódexe. A kódex 50 intézkedést tartalmaz, amelyek lefedik az élet minden területét a zöld energia előállításától és tárolásától a Vizet a Nagyerdőnek! – Civaqua-program folytatásán át egészen az esővízgyűjtő hordók osztásáig. A program az országban elsők között illeszkedik az Országgyűlés által elfogadott 5.0-s Nemzeti Környezetvédelmi Programhoz.
Balázs Ákos környezetvédelmi ügyeiért is felelős alpolgármester közölte, a Környezeti Ellenőrző Rendszert a Debreceni Egyetem szakemberével dolgozták ki, 34-szer tanácskoztak a stratégiai alapdokumentum megalkotásához.
– tette hozzá Balázs Ákos.
Mint az alpolgármester elmondta, a cégek mellett a Környezeti Ellenőrző Rendszer indulása előtt az önkormányzat is végeztet akkreditált alapállapot mérést, ez jelenleg folyamatban van, de az év többi szakaszában is végeznek majd méréseket. A Környezeti Ellenőrző Rendszer mérőkonténereit elhelyezték, jelenleg a vagyon- és villámvédelmi rendszerek kiépítése van folyamatban, január végéig megérkezik az összes mérőműszer, s párhozamosan zajlik a már megérkezettek eszközök kalibrálása.
Napelemek telepítése: A Déli Gazdasági Övezet és a repülőtér mellett az MVM Zrt.-vel létrehoztak egy napelemparkot 52 hektáros területen. A 28,8 megawatt teljesítményű park évente több mint 33 ezer tonna szén-dioxidot takarít meg. A BMW saját területén pedig az ország egyik legnagyobb napelempark kapacitását építi ki a maga 43 megawatt teljesítményével. Az EVE Power Hungary Kft. jelenlegi tervei alapján egy 13,2 megawatt telepített teljesítménnyel rendelkező napelempark kialakítását tervezi a létesítmény villamosenergia felhasználásának csökkentése érdekében.
Új vasúti és kamionterminál épül a lakott területek tehermentesítése érdekében: A Debreceni Logisztikai és Kamion Terminál az Északnyugati Gazdasági Övezetben, a BMW Group gyártól délre valósul meg. Az Európai Biztonságos Parkolási Szervezet (ESPORG) által meghatározott különböző biztonsági szinteken (196 darab ezüst és 64 darab arany besorolás), összesen 260 darab kamion biztonságos és védett parkoltatására lesz lehetőség egyéb kapcsolódó szolgáltatásokkal. A kamionterminál célja a városon áthaladó kamionforgalom csökkentése, mely célt optimális lokációja következtében ér el.
Átláthatóság: minden hatósági eljárással kapcsolatos dokumentumot közzétettek a debrecen.hu és a debreceniakkugyar.hu oldalon, a hatósági döntéseket, az eljárásokban beérkezett kérdéseket és a hatósági válaszokat is. A közelmúltban lefolytatott közmeghallgatások során, az érintettek több mint 200 kérdést tettek fel. A hatóság minden kérdést, külön-külön megválaszolt, 128 oldal terjedelemben.
Elhangzott, a fenntarható működés és az iparbiztonság mellett a Debrecenbe települő cégek a társadalmi felelősségvállalásra és a tudományos együttműködésekre egyaránt nagy hangsúlyt fektetnek. A CATL több kezdeményezésben is részt vett, a rászorulók támogatása és a környezetvédelmi projektek mellett a vállalat hosszú távon szeretné támogatni a helyi kulturális és sporttevékenységeket is. A CATL több, nagy debreceni kulturális rendezvényt is szponzorált. Többek közt a Debrecen Drive-ot, a Campus Fesztivált, a Virágkarnevált.
A hazai munkavállalók képzése érdekében a CATL 2024 februárjában stratégiai megállapodást kötött a Debreceni Szakképzési Centrummal a duális képzés elindításáról, emellett a Debreceni Egyetemmel 2024 októberében kötött stratégiai megállapodást a vállalat.
A Debreceni Egyetem, a Vuhani Egyetem és az EVE Energy 2024 novemberében egyetértési megállapodást írtak alá, amely a lítiumelem-ipar fenntartható fejlődését szolgálja, és közös kutatás-fejlesztési projekteket, valamint gyakorlati bázisokat hoz létre Debrecenben.
A polgármester beszélt arról is, hogy a debreceni erőmű kéményei a városban nem zavarnak senkit, ezzel szemben amiatt van aggodalom, hogy egy külső ipari területen ipari fejlesztés zajlik. Szerinte ez felveti a kérdést, hogy nem műbalhé-e ez.
– fogalmazott a városvezető.
Papp László elmondása szerint mióta polgármester (2014), három és félszeresére nőtt Debrecen gazdasága. Akkor 10 milliárd forint bevétele volt iparűzési adóból az önkormányzatnak, 2024-ben ez már meghaladta a 35 milliárd forintot. Ezzel pedig Budapest mögé zárkózott fel Debrecen, megelőzve Győrt és Székesfehérvárt is.
„Most azok a mikepércsiek tiltakoznak a legjobban, akik az ipari park kijelölése után az ipari park közelébe költöztek. Nem tudom, mire számítottak, az ipari parkban nem fogunk óvodát építeni” – hangoztatta.
Hozzátette, hogy megérti az aggodalmakat, de igyekeznek minden felmerülő aggodalomra hiteles választ adni.