Az eredetileg benyújtott és elfogadott környezethasználati engedély módosítását kérte a CATL annak érdekében, hogy kisebb területen, csökkentett energiaigény és jóval kevesebb károsanyag-kibocsátás mellett kezdődhessenek meg a kivitelezési munkálatok. Bár a CATL eddig is megfelelt az európai uniós és magyar előírásoknak, most mégis tovább szigorodhatnak a működési paraméterek.
Az építési munkálatok megkezdése előtt újratervezett a CATL. Áttekintve a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal oldalán elérhető új környezethasználati engedélykérelmet, megállapítható, hogy elsősorban környezetvédelmi és termelés-hatékonysági szempontok miatt döntött úgy a CATL, hogy az építési munkálatok előtt módosítaná eredeti terveit. Ez alapján kisebb területen, az energiaigény csökkentése mellett fognának bele a gyár kivitelezésébe. A változás révén jelentősen csökkenni fog a CATL károsanyag-kibocsátása is.
Arról korábban írtunk, hogy a CATL debreceni üzemcsarnokát egy magyar vállalat, a Market Építő Zrt. építi meg.
Csökkeni fog a felhasználni kívánt földgáz mennyisége, így tovább mérséklődik a levegőterhelés is. Az eredeti tervekben szereplő 10 kazánból csak 9 fog üzemelni, 1 tartalékként funkcionál majd. Szintén a debreceni levegő minőségének megőrzését szolgálja, hogy a pontforrások száma 49-ről 45-re fog csökkenni.
A módosítás értelmében több anyag csúcsterhelési értéke is csökken, azaz még kevesebb kerülhet ezekből a levegőbe:
A gyártás során használt technológia tervezési adatainak pontosításával az akkumulátorok előállítása során használt NMP oldószer kibocsátási koncentrációja is drasztikusan csökken, méghozzá 34 százalékkal (az engedélyezett 18,2 mg C/Nm3 értékről 12,1 mg C/Nm3 értékre).
Ezt úgy érik el, hogy a piacon jelenleg hozzáférhető leválasztó berendezések közül a legjobbnak vélt technikát alkalmazzák majd (kondezációs visszanyerő + adszorpciós egység). A leválasztó egység gyártója japán, kapacitása nagyobb, mint a tervezett kibocsátás, így a vállalt kibocsátási határérték nagy biztonsággal tartható.
Az engedélymódosítási kérelem is jelzi: egyrészt eredményre vezettek a beruházóval folytatott tárgyalások a környezetvédelmi szempontok minél teljesebb körű érvényesítése ügyében, másrészt pedig, hogy a CATL továbbra is keresi azokat az új megoldásokat, amelyek révén még többet tudnak tenni a karbonsemleges működés, a környezet védelme és így egy jobb és élhető jövő érdekében. Ahogy a CATL elnöke, Robin Zeng fogalmazott korábban, elengedhetetlen az akkumulátorgyártás szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése, ami az elektromos járművek életciklusa során keletkező szén-dioxid-kibocsátás közel 40 százalékát teszi ki. Cége 2019 óta fokozta erőfeszítéseit az akkumulátorgyártó iparág szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló megoldások elemzésére, keresésére, és célként tűzték ki, hogy a CATL 2025-ig az összes akkumulátorgyártó üzemében, 2035-ig pedig a teljes akkumulátor-értékláncban karbonsemlegességet érjen el.
FORRÁS: DEHIR.HU