CATL: karbonsemleges lesz a debreceni akkumulátorgyár

Sanghaj – Elengedhetetlennek tartják az akkumulátorok szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését, erről nyilatkozott a CATL elnöke.

Az elektromos átállás, az elektromobilitás jegyében folyamatosan keresik a nagy cégek az új és új technológiákat, megoldásokat. Ezek sorában élen jár a CATL. A kínai cég ma a világ legnagyobb akkumulátor gyártója: 2021-ben majdnem 97 gigawattórányi kapacitást termelt elektromos autókba kerülő, lítiumion akkumulátorokból. Ezzel több mint 30 százalékos a piaci részesedésük, többek között a BMW, a Ford, Tesla és a Volkswagen a CATL által gyártott akkumulátorokat használja. A cég, mely Debrecenben építi fel 100 gigawattóra kapacitású akkumulátorgyárát a Déli Gazdasági Övezetben folyamatosan fejleszt: 2021-ben mutatták be a 160 Wh/kg energiasűrűségű nátrium-ion akkumulátoruk első generációját, 2022-ben pedig a világon a legmagasabb integrációs hatékonysággal rendelkező Qilin akkumulátorral jelentkeztek, melynek tömeggyártása idén márciusban elindult. „Elengedhetetlen az akkumulátorok szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése” A CATL számára kiemelten fontos, hogy az európai és amerikai szabványoknak és előírásoknak is meg tudjanak felelni, mivel a cég ezeken a piacokon terjeszkedik. A Nikkei Asia cikkében idézi Robin Zenget, a CATL elnökét, aki már tavaly azt mondta, hogy elengedhetetlen az akkumulátorok szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése, ami az elektromos járművek életciklusa során keletkező szén-dioxid-kibocsátás közel 40 százalékát teszik ki. Zeng úgy fogalmazott, hogy cége 2019 óta fokozta erőfeszítéseit az akkumulátorgyártó iparág szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló megoldások elemzésére és keresésére, mivel ők is látják, hogy a kínai, japán és dél-koreai akkumulátorgyártók jelentős karbonlábnyommal rendelkeznek. Ezért a CATL 2025-ig az összes akkumulátorgyártó üzemében, 2035-ig pedig a teljes akkumulátor-értékláncban karbonsemlegességet kíván elérni. Ahogy az Autopro írja cikkében, ez azt jelenti, hogy a CATL Debrecenben épülő gyára is karbonsemleges lesz már a teljes kapacitással történő beindulásakor is. A CATL forradalmasítaná a repülést is Mindez összefügg azzal is, hogy az elektromos átállás jegyében a CATL április 19-én, szerdán leleplezte legújabb fejlesztését. Ahogy Wu Kai, a CATL vezető tudósa a Sanghaji Autószalonon nyilatkozta a CATL honlapjának cikkét szemléző Autopro.hu szerint, ez az új akkumulátor „egyfajta félig szilárd halmazállapotú, kondenzált elektrolittal és új anód- és szeparátoranyagokkal ellátott termék, ami kilogrammonként 500 wattóra energiasűrűséggel rendelkezik majd”. Ez vadonatúj forgatókönyvet nyithat meg a polgári repülés és az utasszállító repülőgépek számára is. Ennek a technológiának a bevezetése áttörést hozhat az akkumulátorszektorban. A kínai akkumulátorgyártó – a cikkben meg nem nevezett – partnereivel azon dolgozik, hogy az új akkumulátor a légi közlekedésre is alkalmas legyen. Ahogy az Autopro írja, „a kondenzált anyagok technológiája egyre inkább érdekes az akkumulátorgyártók számára, akik új anyagok kifejlesztéséért versengenek a lítiumionos akkumulátorok jelenlegi generációjának energiasűrűségének javítása érdekében. A jelenleg használt akkuk energiasűrűsége ugyanis 300 wattóra/kilogramm alatt van.” A CATL tervei között szerepel, hogy ezeknek az akkumulátoroknak az autóipari változatával is megjelenjen a cég a piacon: a tömeggyártás várhatóan még idén elkezdődik. FORRÁS: DEHIR.HU